MENGERIKAN INILAH Azab Bagi Orang Yang Menunda Mandi Junub

ADSENSE Link Ads 200 x 90
ADSENSE 336 x 280


Dalam kitab Shahih At Targhib wa At Tarhib, ada satu bab khas bertopik " Ancaman Tunda Mandi (Junub) Tanpa ada Alasan "

Dibawah bab itu dicantumkan dua buah hadis sahih yang mengandungi ancaman tunda mandi junub tanpa ada alasan. Apa ancaman? Orang yang tunda mandi junub tidak akan didekati oleh malaikat rahmat.

Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda :


 " Tiga orang yg tidak didekati oleh malaikat (rahmat) : orang junub, orang mabuk serta orang yang berlumuran minyak wangi khaluq. " (HR. Al Bazzar ; sahih)

Diterangkan oleh Al Hafizh bahawa yang ditujukan dengan malaikat pada hadis ini yaitu malaikat yang turun membawa rahmat serta karena, bukanlah malaikat hafazhah (yang mengawasi) kerana mereka selalu bersama manusia dalam kondisi apa pun.


Jadi, untuk orang yang tunda mandi junub tanpa ada alasan -misalnya kerana malas atau menyepelekan- jadi ia tak didekati oleh malaikat rahmat. Lantas apakah seorang mesti segera mandi junub demikian ia usai terkait? Rasulullah berikan contoh, selepas menunaikan hajat bersama isterinya terkadang beliau segera mandi junub kadang tidak segera mandi junub. Saat beliau tak bisa segera mandi junub, jadi beliau berwudhu dahulu sebelum tidur.

Dari Abdullah bin Abi Qais ia berkata, " Saya bertanya pada Aisyah mengenai witir Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam. Lantas dia menyebutkan satu hadits. Saya bertanya lagi, 'Bagaimana yang beliau lakukan saat dalam keadaan junub, apakah beliau mesti mandi sebelum tidur atau tidur tanpa ada mandi? 'Aisyah menjawab, ' Sungguh semua sudah dilakukan beliau, kadang beliau mandi lantas tidur, kadang beliau berwudhu lantas tidur. 'Aku berkata, ' Semua puji untuk Allah yang membuat dalam perkara itu satu keleluasaan '. " (HR. Muslim)

Hadis lain dalam bab ancaman tunda mandi (junub) tanpa ada alasan memperjelas bahawa yang terkena ancaman tak didekati malaikat rahmat yaitu tunda mandi junub tanpa berwudhu.

Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda :


 " Tiga orang yg tidak didekati oleh malaikat : bangkai orang kafir, orang yang berlumuran minyak wangi khaluq serta orang junub kecuali bila ia berwudhu " (HR. Abu Daud ; sahih)

Adapun yang dimaksudkan dengan minyak wangi khaluq yaitu minyak wangi dengan gabungan za'faran serta lain, didominasi oleh warna merah serta kuning.

Wallahu a'lam bissawab.
ADSENSE 336 x 280 dan ADSENSE Link Ads 200 x 90

0 Response to "MENGERIKAN INILAH Azab Bagi Orang Yang Menunda Mandi Junub"

Posting Komentar